Ayah

Kehilangan……… Tanggal 13 march 2007 yang lalu aku telah kehilangan seseorang yang amat bermakna dalam hidupku. Seorang insan yang teramat aku sayangi, sanjungi dan hormati telah pergi buat selamanya mengadap Ilahi. Dia pergi dalam usia yang masih muda. 52 tahun…….. 
01/03/07: 
Along call bagitau ayah sakit, tapi ayah tak nak pegi klinik risau nak tinggalkan kenduri kahwin Cilan, takut Mak tak boleh nak handle sorang. Maklumlah mak tu istimewa. Kaki mak ada satu je. Ayah takut mak tak larat. Tapi Ciman pujuk gak, Along pun pujuk, aku telefon pujuk, ano menangis, Adik pun nangis, pujuk, paksa dia pergi klinik. Ayah kata ok, sambil cakap dengan mak, kalau ayah sakit ayah akan sakit terus, tak kan baik lagi. Kalau balik pun ayah takkan mampu untuk berdiri lagi. Mak marah. Mula2 ajak ayah pegi klinik biasa je. pastu Doktor cakap demam ayah terlalu panas. Suruh pergi hospital. Sampai hospital, terus doktor suruh masuk wad. 
02/03/07: 
Pagi aku pegi kerja, tetiba ano call kata ayah dah teruk, demam menggigil. pastu merapu, tak nak makan. aku takleh tahan telefon abang, kata nak balik kampung, bagitau boss ayah aku sakit kat hospital nak amik emergency leave. Boss bagi mcm tu je , tak sangka pulak. Apapun Thank you Boss. Sampai hospital tengok ayah, Masyaallah kurusnya, 1 minggu punya masa bezanya terlalu ketara. minggu lepas aku balik nampak badan dia masih berisi. Aku nangis, tapi ano marah dia kata ayah tak nak tengok anak-anak dia menangis. Demamnya memang teruk, menggigil teruk. Tetiba aku dengar ayah panggil Mak. Pastu Ano cakap "ayah mak kata umah". Die cakap "ooooo" Aku panggil dia, dia tanya aku balik sapa aku. terkejutnya aku. Aku jumpa doktor tanya kenapa macam tu sekali. Doktor kata otak ayah kekurangan oksigen, jadi dia akan lambat mengingat apa yang dia nampak. Tetiba aku dengar dia tanya Ano, tadi ayah ada nampak angah, mana angah? Aku terus berlari gi kat ayah. Pastu dia senyum. tanya dah lama sampai. Aku senyum je, tak boleh nak jawab takut empangan air mata aku pecah. Ano cakap ayah sakit perut tak nak makan. Bila tanya kenapa taknak makan, tak ade selera katanya. pastu tido balik. nabulator yang doktor pakaikan pun dia tanggalkan rimas katanya. Ano takut nak tunggu ayah malam tu, takut ayah merapu lagi. Tanya abang, abang kata tak pa abang jaga ayah malam ni. Aku balik ngan Ano. 
03/03/07: 
Nampak macam dah sihat sikit, dah boleh duduk, kengkawan dia datang dia boleh borak-borak, ketawa. Alhamdullilah sihat dah ayah, aku cakap ngan ano. Ano cakap tulah kalau siang, kalau malam dia merapu, aku terkejut gak bila ano cakap mcm tu. Tapi ingatkan merapu macam biasa je. Ano tunggu ayah malam tu. 
04/03/07:
Jam 5 pagi aku dapat SMS dari Ano, Ayah makin teruk, sakit perut makin menjadi. Aku dah risau, hari ni hari langsung kenduri Cilan, rumah tak boleh nak tinggal. Mak dah start nangis dah. Jam 9.00 pagi ayah call dari hospital, instruct mak macam mana nak handle. Alhamdullillah sume pun selamat. Selesai je sanding, Pengantin ngan mak tukar je baju terus gi hospital tengok ayah. Balik mak kate ayah dah ok. bebila pun dah boleh kuar. So semua pun happy. Malam ano call lagi kate ayah mungkin kena transfer ke Hospital Seremban, Doktor suspect ayah ada appendik dan dah nak pecah tp tak tau bila. 
05/03/07:
 Semua pegi tengok ayah kat hospital, smlm mak kata ayah dah ok, tp hari ni lain plk, ayah kene pakai pampers, tak boleh nak bergerak banyak, semua pun orang lain kene buatkan untuk dia. Tiub penuh satu badan. Ya Allah apa semua ni? Tanya Ano nape dia tak call, dia tak terfikir nak call bila nampak ayah macam tu. Petang tu juga ayah kena tranfer ke Hospital Seremban. Sampai Seremban lepas check all everything ayah kena masuk wad hilang upaya. Tetiba ayah bagi respon kat salah satu ubat yang doktor bagi so masuk wad biasa je, tp masih kena jaga by doktor pakar. Lepas waktu melawat semua pun kena balik. Esok aku kene keje. 
06/03/07: 
Ano call bagitau ayah dah selamat operate jam 2 ptg, doktor kate tak ada ape-apa masalah. Semua pun dah selamat. Lega….. Lepas balik keja aku pagi hospital ngan abang. Ayah tido, semua adik beradik pun ada kat situ tengok ayah. Cilan cakap lepas ayah keluar hospital nanti nak buat kenduri sikit kat rumah dia. Oklah semua pun setuju, tengok ayah sikit pun tak gerak, lena ayah tido. Lepas waktu melawat semua balik tinggal Mak ngan Ano jaga ayah. Mak kata besok baru mak balik, lepas ayah dah sedar. 
07/03/07: 
Ano call tanya ari ni aku gi hospital tengok ayah ke tidak. Aku tanya nape, die yak cakap ape-ape pulak, saja tu yang dia jawab. Petang lepas keje aku gi hospital tengok ayah tak banyak berubah, ayah masih tido, perut ayah ada kesan potong besar. Kesian kat ayah. Aku tengok Mak ngan Ano murung, mata Ano merah, mak pun sama, Aku tak sedap ati, Aku tanya Mak, Mak tutup mulut aku, aku tanya Ano, ano bawak aku gi jumpa doktor. Ya allah, dah sampai masa ke? Sudah sampaikah janjimu YAallah. Kata Doktor yang di operate tu bukanlah Appendik, tetapi salah satu salur usus ayah yang dah bengkak lps tu penuh dgn air yang tidak tau dtg dari mana. Lps tu pulak air tu bwk kuman2, dan kuman tu dah merebak kedalam darah, dan dah bergerak kedalam semua organ ayah. Sedikit demi sedikit organ ayah dah rosak dikerjakan dek kuman2 tu. Buah pinggang ngan ayah dah rosak, sudah tidak berfungsi lagi. Kata Doktor lagi ayah dah tak boleh nak tolong lagi, tapi diaorg  masih cuba selagi termampu. Kata doktor berdoalah semoga keajaiban boleh berlaku, kita manusia merancang, tapi hidup mati di tangan tuhan. Adoii rasa mcm bomb meletup kat dalam perut. Tak leh nak cakap apa dah. Sampai aku balik ayah masih tak bukak mata lagi. Yaallah aku rindu renungan mata sepet itu. Malam Aku tak henti-henti berdoa agar keajaiban dapat berlaku. YAALLAH, kau selamatkan ayah.
08/03/07. :
Ayah dah bangun, tp dia tak boleh cakap. dia cakap sesuatu tp tak jelas. Rupa-rupanya die ngadu, nurse dah marah die, sebab die minum air. dia tak tahu pun yang dia kena puasa sebab dah tiga hari opperate. Geramnya aku, aku gi jumpa doktor mengadu pasal nurse tu. Doktor cakap dia akan ambil tindakan. Puas ati aku. 
09/03/07:
Ayah dah kene pindah ward, keadaan dia dah terlalu kritikal. peparu dah rosak, jantung dah terlalu lemah. Ayah dah bergantung sepenuhnya pada mechine. Aku tak tahan lagi tengok keadaan ayah. Aku suruh Ano bacakan Yassin kat Ayah. Sian Ayah, Sian kat Mak, sejak ayah kene transfer kat seremban Mak tak penah tinggalkan Ayah. Mana ada ayah situlah ada mak, ikut je ayah dengan kerusi roda dia tu. Sama macam waktu ayah sihat dulu, mana ada mak situ ada ayah. Makan aiskrim sama-sama duduk bawah pokok. Keluar gi jalan-jalan, makan mee sup 1 mangkuk, kongsi, air 1 cawan share, dalam kereta mak selalu suap ayah makan. Indahnya kenangan mak ngan Ayah. Mak ngan Mak teh setia kat ayah. Sesatunya kakak ayah, yang  sayang sangat2 ngan ayah, Tempat ayah mengadu, bermanja, tak ubah seperti arwah Wan. 
10/03/07:
(SABTU) Hari ni aku cuti ingat nak gi lambat sikit hospital. tapi tak sedap ati plak. Jam 2.00 keluar. Sampai hospital, cari ayah kat wad biasa tak da. Baru dapat SMS dr Ano ayah dah masuk ICU. Jantung ayah berhenti sekejap. Semua organ dia langsung dah tak berfungsi. Pergi bilik ICU nampak Mak, Ano, Along, Ciman, Cilan, Adik ngan Mak Teh ade kat situ. Mata memasing sume pun merah. Sampai turn aku masuk ngan abang, tengok ayah, YaAllah, Ayah ke ni, aku tanya doktor mcm mana keadaan ayah, doktor ckp dah semakin kritikal, doktor dah tak berani nak cakap apa-apa dah. Doktor kata, kami akan berusaha selagi terdaya, sekarang ni badan ayah dah tak boleh nak terima apa-apa ubat sekalipun. Lepas waktu melawat kami balik, kali ni paksa mak balik, jugak. Akhirnya mak mengalah, tinggal Ano ngan adik kat hospital. Belum pun sampai rumah Ano dah telefon, suruh datang balik. Doktor jumpa Ano cakap tekanan darah ayah dah semakin rendah, jantung dah semakin lemah, kaki & tangan ayah dah keras dan hitam tanda tak de dah darah sampai kat situ. Semua kene berjaga dan bersedia atas segala sesuatu yang akan berlaku. Semua pun patah balik seremban. Sebab aku ada baby baru nak masuk 3 bulan, makanya aku tak leh tunggu kat bilik ICU. Abang pun sewa hotel kat seremban bawak aku ngan hero-hero aku, ngan mak skali tido kat hotel tu. Dapat jugaklah mak tido sekajap, bagi mak rehat. 11/03/07: 
Jam 12.00 Abang gi Hospital tengok ayah, tengok Mak Teh ada kat sana. Jam 3.00 pagi abang datang tanya aku nak gi tengok ayah tak. kata abang ayah dah nazak, aku tgk mak sian kat mak, tak pelah biar mak je yang pegi, kalau aku pegi, dibuatnya melalak si kenit tu, tak kelam kabut mak, macam mana nak dukung, macam mana nak bagi susu. Aku tunggu kat hotel bersiap sedia. Sampai siang aku tak tido. Jam 6.00 pagi abang call nak gi tengok ayah tak, bagi Ano ngan Adik pulak rehat, sambil tengok baby. ok aku pegi. Sampai hospital aku takleh masuk pulak, doktor tengah check patient. lama gak aku tunggu, last-last abang kata nanti tengahhari jelah tengok ayah. Aku balik hotel tengok Ano ngan Adik tido sian diaorang. Aku balik hotel bawak mak ngan Cilan ngan bini die skali. tukar antar ano kat hospital, kita org balik mandi tukar baju plk. Ano sanggup cuti keje dah dekat 2 minggu, Sian kat die. Setiap berita tentang ayah mesti die yang dengar dulu. pastu nangis, baru sampai kat kitaorang adik beradik. Jam 12.00 Ano call kate doktor dah tak bagi tinggalkan ayah sorang-sorang, at least seorang mesti ade ngan ayah. Sorang-sorang masuk bacakan Yassin untuk ayah, Insyaallah, supaya die tak sesat di penghujungnya. Malam tu kami semua berkampung kat Hospital. Mak teh pun tido kat Hospital. 
12/03/07: 
Keadaan ayah semakin kritikal, sememangnya jantung ayah dah semakin lemah. sudah tidak mampu untuk mengepam sendiri. Tekanan darah ayah pun dah terlalu rendah. Doktor tanya samaada nak teruskan bagi ubat atau tak, sebab keputusannya tetap sama, cuma kalau teruskan ubat cuma bergantung pada harapan je lah. Kami semua sepakat kalau ubat ni habis, habislah, tak payah sambung lagi, sian ayah terseksa. Kami sepakat " AYAH KAMI SEMUA SAYANG AYAH, KALAU AYAH DAH TAK MAMPU NAK BERTAHAN LAGI PERGILAH KAMI REDHA, MAK PUN REDHA, KAMI TAK SANGGUP TENGOK AYAH TERSEKSA LAGI. AMPUNKANLAH SEMUA DOSA-DOSA KAMI PADA AYAH. INSYAALLAH KALAU ADA JODOH KITA AKAN BERJUMPA KAT SANA KELAK." 
13/03/07:
1.35 pagi, Doktor panggil salah seorang waris Encik Tawil, waktu tu aku tengah bagi baby susu. Aku letak baby, tengok sume orang pun tido, kecuali abang ngan Ciman, aku masuk, bilik ICU, jumpa ngan staff nurse, staff nurse tu suruh ajar ayah mengucap, sebab ayah dah nak sampai masanya, tetengah ajar ayah mengucap aku teringat pulak kat mak. Rasanya Mak patut ada kat sini. Aku lari keluar panggil mak, aku tengok mak dah bangun, Mak teh pun dah bangun, dua-dua pun masuk, Mak teh bacakan yassin mak ajar ayah mengucap. tepat jam 1.52 minit pagi ayah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Pergilah sudah ayah yang kami kasihi selama ini. Kini kami dah jadi anak yatim. Namun aku bangga dengan mak, waktu ayah disahkan meninggal, setitik pun air mata mak tak tumpah. Segala urusan penghantaran jenazah ayah diuruskan waktu tu jugak. Jam 3.00 pagi Van jenazah bergerak meningalkan perkarangan Hospital. Jenazah sampai rumah jam dalam jam 5.30 pagi, dah nak masuk waktu subuh. Jam 10.30 pagi orang dah ramai. Tengah rumah tempat ayah baring pun dah ramai saudara mara, aku nak menyelit pun tak de tempat. Kat depan pun dah penuh orang bacakan yassin. Kat dapur pulak, penuh dengan orang-orang dekat sini. Aku tengok mak murung, tapi aku bangga, setitik air mata pun tak tumpah, Mak kuat, Mak tabah, Sebaliknya aku yang tak dapat mengawal perasaan, aku lari masuk bilik, ternampak pulak baju-baju ayah tergantung, aduh lagilah sayu. Ano masuk bilik nampak aku menangis, dia pujuk. Sian adik aku sorang ni. Satu-satunya adik perempuan aku. Aku cari Mak Teh mana, rupa-rupanya dia ada dengan ayah, tak sesaat pun dia tinggalkan adik dia tu. Di pegang kaki ayah, disapu muka ayah, di pegang tangan ayah. Cara dia seolah-olah ayah tengah tido, dia cuba nak ringankan kesakitan yang ayah tanggung. 
13/03/07 12.00 tgh hari Ayah dah siap dimandikan, dan dikapankan. Anak-anak dipanggil untuk memberikan penghormatan terakhir. Mula-mula mak cium dahi pastu pipi ayah kiri kanan, mak dah start tak dapat nak kawal diri, nyaris-nyaris mak jatuh, kesiannya mak, aku tengok mak lap air mata, pastu along cium dahi ayah, along pun sama tarik nafas dalam-dalam pastikan setitik airmata pun tak jatuh kena pada kulit ayah. Turn aku pulak, pun macam tu aku tengok abang ada depan aku, pegang tangan aku. dia genggam tangan aku, mungkin nak tenangkan perasaan aku. lepas aku cium ayah aku masuk terus tak paling muka lagi kat ayah. Abang tarik tangan aku pastu cakap, sabarlah, gi tengok mak. Aku tengok mak, mak palingkan muka dia kat dinding. Aku tau mak nangis. Inilah perpisahan yang paling aku tak sanggup hadapi. Aku peluk mak ingatkan nak tenangkan mak tapi terbalik pulak, dua-dua pun banjir, tak boleh tahan dah. Aku bawak mak turun pegi dapur, mak nangis tersedu-sedu. Mak teh turun aku rasa dia dah cium ayah kot, Mata die pun merah gila. Dia terus meluru kat mak, peluk mak sambil cakap, lepas ni kalau apa-apa hal datang terus cari dia, jangan putuskan saudara, biarpun ayah dah tak da, mak tetap adik ipar die. Dua-dua pun berlagu. aku tak leh tahan, nasib baik sesangat baby tak banyak meragam. aku tinggalkan kat sape pun die ok je. Sian baby tak kenal atuk, anak aku yang sulung ikut je abang pegi mana. lebih kurang jam 12.40 jenazah ayah diusung turun dari rumah, waktu tu aku tak tahu nak lari pegi mana macam aku nak tahan, tak bagi ayah pegi, waktu tu mak takungan air mata mak pecah. Mak meraung sekuat hati. Aku peluk mak, mak teh peluk mak, semua orang kat situ pegang tangan mak, suruh mak sabar. Yelah tak rasa tak taukan. dulu akupun suruh orang sabar, pastu bila dah kena tak tahu nak cakap macam mana. Ayah selamat dikebumikan lebih kurang jam 1.30 petang. Lepas kebumikan, saudara mara datang balik, makan apa yang ada pastu semua pun balik. Yang timggal tinggallah, yang balik-balik, tinggallah kami adik beradik ngan mak, ngan busu adik bongsu ayah. Kekadang sampai hari ni aku masih lagi rasa yang dia ada bersama-sama kami setiap kali kami berkumpul. Kekadang tersasul panggil ayah bila balik kampung. Mak orang yang paling terasa, Kekadang ku tengok dia nangis bila dia sorang-sorang. Sian Mak, aku pun tak leh nak cakap apa lagi, Aku cuba nak tenangkan die, tapi yang pastinya aku pun mesti banjir skali. Al-fatihah Semoga Rohnya Dicucuri rahmat…….. Amin

Comments

Popular posts from this blog

BINA KERJAYA BERSAMA VOLTEN

VR4 CAPSULE HALIA HITAM BY VOLTEN INTERNATIONAL

Biskut Almond London